Sindicatele din învățământ avertizează despre haosul provocat de măsurile aberante

0
144

MĂSURILE CARE VIZEAZĂ ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREUNIVESITAR VOR CONDUCE LA UN HAOS GENERAL

“Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, în numele salariaților ale căror interese le apără, își exprimă profunda nemulțumire față de măsurile pe care Ministerul Educației și Cercetării urmează să le ia, măsuri care vor afecta nu doar angajații din învățământul preuniversitar, ci și sute de mii de copii. În goana pentru diminuarea deficitului bugetar, se iau măsuri haotice și chiar iresponsabile. Revoltător este și faptul că actualul Guvern, în loc să recupereze bani de unde se face risipă și din uriașa evaziune fiscală, lovește în educație – domeniu strategic în orice țară normală, unde ar trebui să se aloce fonduri suplimentare, nu să fie diminuate cele deja insuficiente. Efectele acestor măsuri sunt mai grave decât cele luate în perioada tandemului Băsescu-Boc.
Revoltător este faptul că aceste măsuri au fost luate în spatele ușilor închise, iar atunci când au apărut anumite informații și am cerut explicații – atât Președintelui României, cât și ministrului educației – ni s-a spus „să nu ne luăm după zvonuri”. Iată că „zvonurile” au devenit realitate . Iar discuțiile avute cu conducerile partidelor care susțin actualul Guvern și cu prim-ministrul, Ilie Bolojan, nu au avut niciun rezultat, argumentele aduse de noi fiind ignorate.
Toate măsurile vor avea un efect negativ asupra salariaților din sistemul educațional și a beneficiarilor primari, unele dintre acestea extrem de grave.
De departe, cea mai iresponsabilă măsură este aceea de a mări norma didactică de predare cu 2 ore, iar pentru profesorii cu gradul didactic I și o vechime de 25 de ani, cu 4 ore. Din păcate, ministrul educației a căzut în capcana unor funcționari care i-au prezentat niște calcule matematice simpliste, asigurându-l – probabil – că se poate mări norma de predare fără nicio problemă, având în vedere că sunt peste 30000 de posturi la plata cu ora. Calculul matematic nu are nicio legătură cu realitatea. Corect era dacă, înainte de a se propune această măsură cinică, se făcea un studiu pentru a vedea situația reală. Un argument vânturat în spațiul public este acela că norma de predare la gimnaziu și liceu în România este cea mai mică din Uniunea Europeană – considerăm că această afirmație este FALSĂ deoarece, din datele noastre, norma de predare la gimnaziu și liceu în România, este peste media Uniunii Europene!
Și mai grav este că se dorește a se opera creșterea normei după ce aproape s-a încheiat mișcarea de personal, când mai sunt mai puțin de două luni până la începerea noului an școlar. A face o nouă mișcare de personal acum înseamnă a bulversa total învățământul preuniversitar. Este evident că vor fi foarte mulți profesori titulari cărora nu li pot asigura cele 20 de ore de predare în unitățile unde sunt acum, o mare parte dintre aceștia având norma deja chiar în două sau trei școli. În aceste condiții, va crește numărul navetiștilor. Legat de acest aspect, declarația domnului ministru a provocat stupoare și revoltă în rândul cadrelor didactice. Domnia sa a afirmat că: „O să găsim ore în sistem. Dacă dorești să fii titular al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat numai de o școală”. Altfel spus, dacă nu se poate completa norma în școala unde ești, atunci inspectoratul școlar îți poate oferi 2 ore la o școală de la 40-50 de km. Asta este reformă și eficientizare în sistemul de învățământ? Ce se va întâmpla la școlile izolate, unde va fi imposibil să se asigure 20 de ore și nici alternative de completare în altă școala. Angajații vor avea salariile diminuate?
De asemenea, domnul ministru trebuie să aibă în vedere că fiecare angajat calificat disponibilizat – fie el și suplinitor – reprezintă o lovitură dată viitorului școlii românești. Aceste cadre didactice sunt bine pregătite, obligate anual să dea concurs de titularizare; multe dintre acestea au luat constant note foarte mari, dar nu au găsit posturi titularizabile. Profesorii suplinitori calificați, ca și cei titulari, au ales să se pregătească pentru o carieră didactică, iar acum, când se vor lua aceste măsuri și poate unii dintre ei își vor pierde locul de muncă, vor migra spre alte domenii. Ne întrebăm ce va face Ministerul Educației peste un an sau doi, când va avea nevoie de un nou val de cadre didactice și nu va avea de unde să le ia. Același lucru îl putem spune și despre personalul didactic auxiliar și administrativ. Odată plecați din sistem, cu greu vom mai putea găsi alții la fel de profesioniști.
Ministerul Educației – și implicit ministrul – ar fi trebuit să apare sistemul, nu să ia decizii care vor afecta atât elevii (prin comasări de clase) cât și angajații din învățământ.
Nici elevii și nici cadrele didactice nu sunt de vină pentru dezmățul bugetar, iar ministrul educației ar fi trebuit să spună acest lucru, nu să decidă mai multe măsuri pur contabile dintr-un birou.
O altă măsură cu impact negativ asupra salariaților și a elevilor este cea prin care aproximativ 700 de unități de învățământ vor fi comasate în perioada imediat următoare, lucru care va conduce la desființarea unui număr considerabil de posturi, la disponibilizări, mutări forțate și la instaurarea unei incertitudini profesionale deosebite pentru mii de oameni. Aceste comasări de unități vor conduce și la comasări de clase, efectivele acestora crescând considerabil. De asemenea, elevii vor fi și ei afectați, când vor constata că vor face parte din alte colective și având alți profesori, ceea ce, din punct de vedere psihologic, va avea un impact negativ asupra rezultatelor învățării și a stării de bine. Din informațiile noastre, urmează să fie comasate și structuri ale unor unități cu personalitate juridică din mediul rural. Au Ministerul Educației și Guvernul garanția că acelor elevi, care vor merge la distanțe apreciabile, li se vor asigura mijloace de transport? Sau li se aplică principiul se descurcă fiecare cum poate? Sau nu ne va păsa că alți copii vor abandona școala?
De asemenea, creșterea efectivelor de elevi/preșcolari la grupe/clase va avea efecte negative evidente asupra calității actului educațional.
Toată această instabilitate nu doar că afectează viețile angajaților și ale familiilor lor, ci, din punct de vedere psihologic, erodează și moralul colectiv, esențial pentru un mediu educațional sănătos.
Având în vedere cele de mai sus, solicităm ministrului educației ca, înainte de a lua orice măsuri, să realizeze un studiu de impact la nivelul fiecărui județ/al municipiului București pentru a vedea impactul real al acestora și pentru a le putea stopa.
Facem un apel public către Ministerul Educației și Cercetării să sprijine educația și să nu ia măsuri care să o afecteze iremediabil!
În caz contrar, nemulțumirile justificate ale salariaților din învățământ se vor transforma în scurt timp în furie și revoltă și nu trebuie să surprindă că i va cere demisia domnului ministru chiar în fața sediului MEC.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.